måndag 10 april 2017

Tandläkare - igen...

Väckarklockorna var ställda på ca. 08 eftersom min kära fru hade en inbokad tid med tandläkaren redan klockan 09.

Jag kan inte låta bli att fascineras och förargas!

Sverige vs Rumänien:
Hyror och mat är rejält mycket billigare i Rumänien, men teknik som t.ex. mobiltelefoner och märkeskläder som inte är kopior kostar precis lika mycket i Rumänien som i Sverige. Bilar något billigare och kostnaden för att bygga ett hus 80-90 procent billigare eller 60-70 procent ifall man vill bygga med svensk standard.
Rumänska löner = 10 - 50% procent av svenska löner, 10% för yrken med lägre krav och upp till ca. 50% för kvalificerade yrken.

Exakt vad tandläkarutrustningen kostar vet jag inte, men eftersom jag under några år jobbat i Kina, så vet jag att t.ex. en utrustad tandläkarstol som kostar 30 000 - 50 000 kr i Sverige kostar 6 000 - 10 000 kr i Kina, så det är ju mycket möjligt att den teknik som tandläkarna i Rumänien använder kan vara billigare än den i Sverige, men!

En vanlig undersökning som i Sverige kostar ca. 2 000 kr(!) kostar i Rumänien under 100 kr - och ifall tid finns att eventuellt genomföra nödvändiga åtgärder direkt, så ingår kostnaden för undersökningen i priset för åtgärderna.

T.ex. de två titaniumimplantaten inkl tandkronor som i Sverige skulle kosta 60 000 - 70 000 kr kostar i Rumänien 15 000 - 16 000 kr + två resor (ca. 1 500 kr/person/resa + uppehälle)... En vanlig lagning som i Sverige kostar ca. 2 000 kr kostar i Rumänien 600 - 700 kr(!)

Men! Tekniken!
... ja ja... de gör på samma sätt i Rumänien som i Sverige, men ändå med så STOR skillnad.

Den vanliga, enkla, lagningen går till som så att karies eller den skadade gamla lagningen borras/slipas bort - precis som i Sverige. Hålrummet rengörs noga - precis som i Sverige (hoppas jag!). Lim appliceras och... DET ÄR NU DET BÖRJAR SKILJA SIG NÅGOT

Fyllningsmaterialet som fylls i på botten av hålutrymmet och blandas med limmet till en tvåkomponentsmassa och pressas nogrant ut på botten av hålutrymmet och blir belyst för att härdas. Samma procedur sker i 3-5 omgångar (beroende på hålutrymmets storlek) i små lager för att slutresultatet ska bli en fast och massivt härdad fyllning som är så beständig som möjligt.
... att jämföras med hur tandläkarna i Sverige blandar tvåkomponentsmassan på en bricka och petar ner hela stycket och belyser för att härda i ett enda moment!

- Hur vet jag detta?

Det kan man verkligen fråga sig! eftersom jag själv inte haft besvär med karies de senaste 23-24 åren.
Jag har dels varit med min son till tandläkaren och sett och jag har även fått återberättat av dels min fru som haft mycket besvär med tänderna, liksom jag även blivit informerad av flera andra som fått "hjälp" av våra tandläkare i Sverige.

- Men hur kommer det sig att jag har den detaljerade kunskapen om hur noggranna tandläkarna i Rumänien är?

Jo, den här resan till Rumänien har hitintills inneburit två besök till två olika tandläkare. Det första till Michelangelo Medical Concept (Facebook) i Brașov som var en till synes stor, modern och väletablerad tandläkarmottagning med såväl tandkirurger och tandläkare, och även Dr. Vlad Cristea (Facebook) i Rădăuți som verkade vara en liten lokal tandläkare - båda med stor professionalitet och båda mer pedagogiska än jag någonsin hört talas om i Sverige. Dels förklarade de hela tiden mycket ingående men ändå enkelt vad det var de tänkte göra och var mycket lyhörda för minsta signal på obehag från patienten + tekniken, den enkla tekniken!

I ljusarmaturen som belyser patientens munhåla finns en kamera som hela tiden fokuserar på den lilla tandläkarspegel som tandläkaren använder för att se ordentligt. Kameran i sin tur är kopplad till en stor (40'' - 50'') högupplöst monitor/TV som finns i rummet och är fullt synlig för såväl patient, eventuell förälder/anhörig/stödperson/elev och utförare med assistent(-er).

På denna skärm beskådade jag hela ingreppet i detalj samtidigt som jag hörde kirurgens och  några dagar senare även tandläkarens beskrivning av vad de skulle göra och vad de gjorde.



Till detta hör att min älskade fru för några månader sedan i Sverige uppsökte folktandvården akut för upplevda besvär med en tand. Folktandvården sa att den aktuella tanden var utom räddning och behövde avlägsnas, bokade tid för detta, vilket skulle kosta ca. 1 000 kr utöver de 2 000 kr för akutbesöket (där INGEN ÅTGÄRD utfördes!).

Dr. Vlad Cristea (Facebook) undersökte ALLA tänder med mikroskop, vilket även jag visades på den stora skärmen. Han petade och visade att tanden med det tidigare upplevda problemet INTE ALLS hade behov av avlägsnande, utan endast sköljning om problem återuppstod! Däremot påvisade han tre andra tänder som var i stort behov av åtgärd och tillfrågade så Åsa ifall hon önskade detta på en eller flera utav de tre tänderna.
Beslutet tog några sekunder och 90 minuter senare var alla tre tänder åtgärdade, fullt beskådande i närbild av mig. Otroligt! Jag såg i minsta detalj allt som utfördes och fick det såväl innan som under tiden förklarat.

Utristningen i sig (kamera + överföring till skärm) borde inte kosta mer än upp till 20 000 SEK, så... VARFÖR HAR INTE ALLA TANDLÄKARE I SVERIGE DETTA?!

Efter varje tandläkarbesök erbjöds vi även bilder, såväl röntgenbilder som bilder på ingreppen, så att vi med hjälp av dessa skulle kunna ta hjälp av vilken tandläkare som helst.

VARFÖR ÄR DET INTE SÅ I SVERIGE?!

Två titaniumimplantat + två tandkronor + 3 lagningar + röntgenbilder + mer och mer...

Rumänien = 20 000 kr + resor (2x ca. 1 500 kr/person/resa + uppehälle... = ca. 25 000 - 26 000 kr för en patient inkl en stödperson med kost och logi).

Sverige = 80 000 - 100 000 kr (eventuellt 1-2 års väntetid och inte säkert att stödperson tillåts samt att visuell beskådning inte finns tillgänglig för någon annan än utföraren!)

Så... alla ni som läser detta, ni väljer själva!

Men frågar ni mig så rekommenderar jag er att helt strunta i våra svenska tandläkare, ifall både kostnaden, insikten och resultatet inte är av vikt!

10-4, Over and Out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar